Martijn aan het woord

Martijn aan het woord

In mijn werk kan ik klanten echt tevreden maken. Ik verkoop ze geen lucht, maar zorg dat ze effectiever kunnen werken. Communicatie, en specifiek mail, is daarvoor een cruciaal onderdeel. Kijkend naar je eigen leven denk je soms van niet, maar in de zakelijke wereld is mail nog altijd hét communicatiemiddel. Bedrijven zijn er voor het onderlinge contact met medewerkers, klanten en relaties erg van afhankelijk. Dus moet het altijd werken; snel en efficiënt.

Altijd met de beste oplossing komen

Als technisch consultant ben ik bij alle fases van een project betrokken. Van pre-sales, technisch ontwerp, implementatie van de nieuwe omgeving en nazorg. Ik vind het prettig om die rol in een project te hebben. Ik zit er bovenop en dat geeft me overzicht. Ik praat vooral in het begin van een project met verschillende mensen in verschillende functies. Op deze manier leer ik het DNA van een organisatie echt kennen. Niet alles wat mensen willen, is ook mogelijk. Je hebt vaak te maken met conflicterende belangen en wensen. Ik meng me niet in de politiek van een organisatie, maar adviseer gewoon de beste oplossing voor een klant. Vaak neemt die dat advies wel over.

Werken bij veel verschillende klanten

Voor mijn werk zit ik vaak langere tijd bij een klant. Van een paar weken tot een aantal maanden achter elkaar, net zo lang tot het project naar volle tevredenheid is afgerond. Ik heb al veel verschillende bedrijven van binnen gezien. Die afwisseling in werkomgeving, of het nu een grote corporate of een lokale overheid is, vind ik altijd erg leuk. Het zijn ervaringen waar ik altijd iets van leer. Over hoe organisaties werken, maar ook over mezelf en waar mijn sterke en zwakke punten liggen.

Altijd wel iets nieuws

De technologische ontwikkelingen houden mijn werkboeiend en in mijn vakgebied ben je dan ook nooit uitgeleerd Veel klanten zijn momenteel bezig met het vraagstuk: moeten we de eigen (on-premises) mail omgeving upgraden of migreren naar Exchange Online (Office 365)? Ik help organisaties bij het maken van deze keuze door mee te denken en de voor- en nadelen aan te geven. Ik heb inmiddels één organisatie gemigreerd naar Exchange Online tot volle tevredenheid van de klant.

Echt onderdeel van KPN Consulting

Hoewel ik de meeste tijd bij klanten ben, voel ik me wel echt onderdeel van KPN Consulting. De consultants hebben regelmatig onderling contact. Zeker eens per 3 maanden treffen we elkaar op de kwartaalbijeenkomsten. Daar wisselen we kennis en ervaringen uit, maar praten we ook gewoon even bij. Er zijn vaak inspirerende presentaties van interessante sprekers van binnen en buiten de ICT-wereld.

Korte lijntjes binnen een no-nonsense organisatie

Ik vind KPN Consulting een leuke, no-nonsense organisatie. Hoewel KPN Consulting groot is, zijn de lijntjes hier toch kort. Zo kun je snel dingen gedaan krijgen. Als consultant krijg ik veel vrijheid om mijn werk zelf vorm te geven. Bijvoorbeeld als het gaat om de certificaten die ik wil halen. Ik ben echt vrij om mezelf te ontwikkelen en ik zie dat als iets bijzonders in de consultancy wereld.